lørdag den 21. august 2010

DIY - Grydelapper/bordskåner

Efter jeg blev spurgt i dag om hvordan jeg laver mine grydelapper, så tænkte jeg, hvorfor ikke bare dele det med jer alle sammen :-)

  1. Jeg slår 35 masker op på pind 9 med DROPS Eskimo (100% uld)
  2. Jeg strikker retstrik til arbejdet er 2-3 pinde længere end bredden
  3. Så slår jeg 12 masker op i den ene ende (hvis der ønskes stropper), strikker denne pind, hvorefter jeg lukker af på pinden tilbage
  4. Jeg hæfter nu garnenderne og syr stroppen fast.
  5. Så vasker/valker jeg grydelapperne på en almindelig 40 graders vask med er par jeans
  6. Efter vasken, så hiver jeg i grydelapperne til ønsket størrelse. 
  7. Så skal de bare tørre
Skriv, hvis du ønsker at få det uddybet!




De runde hjørne kommer helt af sig selv efter en tur i vaskemaskinen.

10 kommentarer:

  1. Hej Anja

    Så fint med en lille diy:)
    Hvor meget uld går der til et par?

    Håber at se dig d. 2 :)

    SvarSlet
  2. Hej Kathrine

    Jeg bruger ca. 3,5 DROPS Eskimo til to grydelapper/bordskåner.

    Jeg har sat kryds i kalenderen! Det er godt det er en torsdag, da jeg ikke kan nogle af onsdagene i september. Jeg skal på kursus. Så vi ses :-)

    SvarSlet
  3. Super fede grydelapper som jeg tror jeg vil prøve at lave.. Når du skriver 3,5 mener du så 3 ½ nøgle til et par? Og er de nøgler på 50 g?

    Og vasker du med vaskepulver når du valker dem?

    MVH

    Jeanne

    SvarSlet
  4. Hej Jeanne

    Ja det er 3 1/2 nøgle á 50 gram :)

    Jeg vasker mine med noget uldvaskepulver, men hører andre, der vasker det med helt almindeligt, men det er vist noget med, at der ikke må være enzymer i...

    Rigtig god fornøjelse :) Jeg har lavet rigtig mange igennem tiden, så alle venner og familiemedlemmer er dækket ind ;)

    Venligst Anja

    SvarSlet
  5. Så har jeg lavet et par og vaskede dem bare ved 40 grader med et håndklæde uden vaskepulver (havde ikke noget uden enzymer) og det virkede egentlig godt nok.. Jeg synes bare de er svære at strække lige, har du et godt trick? Mine bølger nemlig lidt ned langs kanten og dine ser bare så pæne ud :)

    SvarSlet
  6. Hold da op du er hurtig :) Hmm... mine bølger kun lidt når de kommer ud. Men gør dem evt våde i varmt vand, så kan man forme/glatte ud igen. Dette har jeg gjort, når jeg har lavet sutsko, da de kan se lidt sjove ud, når de kommer ud af maskinen :)
    Send lige et link, hvis du ligger dem online et sted :) Det er altid rart at se andres sysler :)

    SvarSlet
  7. Har heller ikke fået lavet noget som helst her hjemme.. Har strikket hver gang min datter på 7 mdr. har sovet, hehe :) Må prøve det med det varme vand!
    Jeg har lagt dem ind i en håndarbejdsgruppe på facebook, der hedder YO!GURTH.
    Her er linket:

    https://www.facebook.com/media/set/?id=621781965&qn=1319833374&tid=220971514620539&success=2&session_id=0&start_time=1319833374&failure=0&set=oa.221187884598902

    Hvis ikke du kan se billederne, kan du bare melde dig ind i gruppen, den er for alle der kan li at bruge hænderne kreativt og hvis den ikke er noget for dig kan du jp altid melde dig ud igen :)

    SvarSlet
  8. Ej, de er da fine... det er jo småting, du skal rette til :) Og lækker farve :)

    SvarSlet
  9. Tak.. Ja må se om det går bedre med det næste par :) Ja ikke er også selv ret vild med den :D

    SvarSlet
  10. Det er nogle flotte grydelapper, tak for at du lägger opskriften ud!

    SvarSlet