mandag den 13. februar 2012

DIY - Sutsko

Så fik min svigerinde, Marlene, nye sutsko :)

Da jeg strikkede mine egne sutsko, som jeg viste i et tidligere indlæg, der var min opskrift lidt forkert. Så jeg fik den tilpasset til Marlenes sutsko, så derfor vil jeg dele opskriften med jer :)
























Denne opskrift passer til en 37/38, men vil man have dem større eller mindre, så gør den længere eller kortere i fodens længde. Og husk, man kan altid forme sutskoen, når de kommer ud af vaskemaskinen, mens de stadige er våde/fugtige.

Garn: Drops Eskimo eller Naturuld
Garnforbrug: ca. 300g, har nogle rester tilbage.
Pind: 9


Slå 60 masker op og strik til du har 14 cm, og luk 12 masker af i hver side. Og når du yderligere har strikket 15 cm begynder du at tage ind til snuden ved henover de sidste 4 pinde.
Pind 1: Strik 2 masker og strik 2 masker sammen, strik 3 masker, strik 2 masker sammen... osv. Forsæt dette frem til der er 2 masker tilbage, som bare skal strikkes almindeligt. Så har du 29 masker.
Pind 2: Strikkes normalt
Pind 3: Strik 3 masker sammen fordelt over de 29 masker, så du har 26 masker tilbage.
Pind 4: Strik 2 masker sammen på alle 26 masker, så du har 13 masker tilbage.

Derefter klipper du snoren, du strikker med, så du har et langt stykke, som du kan hæfte sutskoen sammen med. Tag snoren og før den ind igennem de sidste 13 masker og stram til, hvorefter du kan sy sutskoen sammen foroven og bagpå.

Når de er færdige, så smid dem i vaskemaskinen, hvor du centrifugerer dem mindre end en normal vask, så de ikke bliver alt for tørre og du har mulighed for at forme dem :)

























Strik fra bunden op mod toppen.

4 kommentarer:

  1. Årh, de ser gode, varme og lækre ud. Er der mon en bitly adresse gemt i det oversize stregkodemønster? ;-)

    SvarSlet
  2. Hahaha... har du forvirrede dig ind på min kreablog... min momse-side, som der også er nogle der kalder den!! Nu så jeg jo også i dag, at du har andre sider end it og foto :D Men en ting der er helt sikkert, det er, at der vil ikke være nogen bitly link hos mig :P

    SvarSlet
  3. Godt, så behøver jeg ikke lede efter spor over alt... ;-) Anja, du får alle mulige ønsker om medvind her fra (jeg så din profiltekst) - jeg synes momsestilen er en god stil. ;-)

    SvarSlet
  4. Tusind tak, Lars!! Fedt du kiggede forbi mig og min momsestil ;) Vi ses på Fotomalia eller din madblog :D

    SvarSlet